Egyébként sem győzünk eleget beszélni arról, mennyire fontos testünk hidratálása (hiszen több, mint kétharmadunk víz), a nyári hőségben még igazabb, hogy muszáj az állandó folyadékpótlásról gondoskodni. De van, hogy elfáradnak az ízlelőbimbóink, és a soksor olyan jólesően íztelen víz helyett vágyunk arra, hogy zamata legyen annak, aminek haszna van szerveztetünk számára.

Nézzük, mivel dobhatjuk fel vagy épp cserélhetjük le olykor-olykor a vizet (avagy milyen italok hordozására lehet alkalmas még Equa üvegkulacsunk) 🙂

dinnye minden mennyiségbenKánikulában naná, hogy a dinnyével kezdjük a sort!

Az egyik legkiválóbban hidratáló gyümölcs- (illetve bizonyos források szerint zöldség) család a dinnyeféléké. A görögdinnye magas (90-95%) víztartalma mellett előnyösen befolyásolja a veseműködést, segíti a szervezet méregtelenítését és jelentős káliumtartalma miatt a meleg időjárás által megterhelt szívre, és könnyebben megemelkedő vérnyomásra is jótékony hatással lehet. Kapható magnélküli verzióban is, így turmixok, smoothiek alapanyagaként is használhatod, azonban érdemes magját is elfogyasztani, hiszen az is gazdag vitaminokban, ásványianyagokban, és esszenciális aminosavban.

Egy jó hűsítő, uborkás limonádét?

Látványnak sem utolsó, ha krumplihámozóval vékony szeletelek vágsz egy szép hosszú kígyóuborkából, hogy feldobd a limonádédat. Amellett, hogy kiváló hűsítő hatása van már önmagában, rengeteg ásványi anyagot (káliumot, foszfort, nátriumot, magnéziumot és vasat) és vitamint (A vitamint, a B összes verzióját, valamint C és E vitamint) tartalmaz. Cukor helyett pedig csavard bele a fél narancs levét, így adj neki édeskés ízt – felesleges kalóriatartalom nélkül.

Menta, menta, menta

virgin mojitoVan az a pillanat a nyárban, főleg a szabadságunk előtti utolsó napokban, amikor már nehéz kiverni a fejünkből egy óriás pohár mojito eszményképét. De hát ugye az mégiscsak kínos volna, ha az ember a munkahelyén ebédidőben nekiállna elkészíteni a kollegáknak pár koktélt – vagy mégsem? 🙂 Talán a virgin verzió néha belefér. Reggel kanyarodj egy piac felé, tegyél egy nagy csokor mentát pár lime társaságában a táskádba és fogadd kollegáid elismerését az ötletért 🙂 Mivel a mentol a nyálkahártya hidegérző receptoraira hatva hűsítő érzést kelt, talán még a főnök hálás is lesz, hogy te is segíted hűteni a kánikulában könnyebben elszabaduló kedélyeket.

Nyáron a Jin a titok nyitja

A padlizsán is a "Jin" növények közé sorolandóHa egy kicsit jobban érdekel az ételek-italok hűsítő-frissítő-fűtő hatása, érdemes beleásnod magad kicsit a kínai öt elem tanába, rengeteg hasznos információt tudhatsz meg arról, hogy mik lehetnek az évszakoknak megfelelő táplálékok. A kánikula sokkal jobban viselhető, ha úgynevezett „Jin” hatású élelmiszereket fogyasztunk. Ebbe a kategóriába tartozik a már felsorolt dinnye és a menta is, de ilyen az összes tökféle (cukkini, patiszon), ilyen a padlizsán is, valamit a gyógynövények közül még a hibiszkusz és a citromfű.

Azon kívül jól teszed, hogy ha a salátádnak nemcsak az alapanyagait, de az önteteit is hűsítő verzióra cseréld, és majonéz helyett például kefirt használsz, ami szintén segít testhőmérsékleted szabályozásában.

Hideg nyári levesek

A nyár a friss gyümölcsök és zöldségek időszaka, ilyenkor könnyeb feltölthetjük szervezetünk vitaminraktárait. Ennek érdekében érdemes minél több nyers ételt fogyasztani (hőkezeléssel sajnos a legtöbb vitamint elveszítjük az életekből), és ha már unod a salátákat, újíts be néhány jó és gyors nyers levest. Ezeket is simán tudod magaddal vinni üvegkulacsodban, amiből ráadásul garantáltan nem is folynak ki. Mutatunk egy rendkívül érdekes verziót, egy paradicsomos dinnyelevest fetasajttal. Tudjuk, elsőre furcsának tűnik. Nekünk is az volt 🙂 De leteszteltünk. Többször is. Überfinom 🙂

https://www.epicurious.com/recipes/food/views/tomato-watermelon-soup-353149

Jó hűsölést kívánunk! 🙂